Kesulitan Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian di Sekolah Dasar

Authors

  • Jesika Merdisinta Sihombing Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Syahrial Syahrial Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Usy Sarah Manurung Sekolah Dasar Negeri 173292 Butar, Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177

Abstract

This research aims to determine students' difficulties in learning mathematics, multiplication and division material in elementary school. The method used is the literature study method. The research subjects are articles and books related to the research topic. The results of this research show that students' difficulties in learning mathematics on multiplication and division in elementary school are caused by a lack of student motivation to learn, using the wrong process, not being careful, not having memorized multiplication and division, feeling bored when learning multiplication and division, not knowing the first steps in working on questions. mathematics stories, not focusing when learning, and misconceptions about multiplication and division. The difficulties faced by students are difficulties in calculations, understanding concepts, differences in place value, differences in arithmetic operation symbols, and understanding mathematical story problems. The solution to overcome these difficulties is that teachers require students to memorize multiplication 15 minutes before starting learning, use singing methods, use mathematics, use fun learning models, and motivate students to increase their interest in learning in class. Parents at home are expected to guide and help children in completing their assignments.

References

Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.

Abdurrahman, M. (2010). Pendidikan bagi Murid Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.

Amelia, R. & D. M. (2022). Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian pada Siswa Kelas IV SDN 84 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1431–1441.

Dharma, I.M.A., Suarjana, I.M., dan Suartama, I. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita pada Siswa Kelas IV Tahun Pelajaran 2015/2016 Di SD Negeri 1 Banjar Bali. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–10.

Fitrah, M. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Segiempat Siswa Smp. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 51–70.

Jannah, M. M., Supriadi, N., & Suri, F. I. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic (VAK) terhadap Pemahaman Konsep Matematis Berdasarkan Klasifikasi Self-Efficacy Sedang dan Rendah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 215–224. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1892

Julkaida. (2021). Analisis Kesulitan dan Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 10(4), 231–238.

Meiliana, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Mata Pelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian Siswa Kelas V SD Negeri 06 Kedungwuni Kecamatan Kedungwuni Kabupaten Pekalongan. MAJALAH Lontar Universitas PGRI Semarang, 34(3), 38–48.

Meilida, A. (2022). Analisis Kesulitan Mengerjakan Perkalian dan Pembagian pada Siswa Kelas VI Di SDN Dangu Hulu Sungai Tengah. Jurnal Pahlawan, 18(2), 38–45.

Muhammad Fikri Irawan, Nyiayu Fahriza Fuadiah, A. P. (2023). Desain Didaktis Pengenalan Konsep Perkalian untuk Kelas II Sekolah Dasar. Pedagogy, 8(1), 264–270.

Nurjannah, Danial, & Fitriani. (2019). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Negatif. Didaktika Jurnal Kependidikan, 13(1), 68–79.

Pamungkas, D. R. S. S. & B. A. S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Perkalian dan Pembagian pada Siswa Kelas III. J. Malih Peddas, 9(1), 1–13.

Purwanti, N. D., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Aljabar Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Analisa, 6(2), 122–131. https://doi.org/10.15575/ja.v6i2.8396

Putri Juliana Indah , B. A. S., & Sundari, R. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Pada Masa Pandemi (Covid-19) di Sekolah Dasar. DIDAKTIKA Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 129–138. https://journal.uny.ac.id/index.php/didaktika

Rizkia Nursofia Zain, B. ; H. H. S. &Syaiful M. (2022). Analisis Kesulitan Memahami Perkalian 1 Sampai dengan 10 Siswa Kelas 2 SDN 3 Loyok Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1429–1434.

Sawir. (2020). Pengembangan Desain Algoritma Hitung Dasar Berbantuan Program Microsoft Excel. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 371–408. doi: 10.26811/didaktika.v4i1.131%0D

Sidebang, R., Napitupulu, R., & Simaremare, H. (2021). Analisis Kesulitan Dosen dalam Penerapan Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Pendidikan Pembelajaran Tematik Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) di Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar T.A 2020/2021. Prosiding Seminar Nasiona, 1(1), 36–42. https://jurnal.uhnp.ac.id/psn-uhnp/article/view/3

Sisca, F. C. & H. W. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas II Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Materi Perkalian dan Pembagian. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 183–190.

Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Interaktif Matematika untuk Siswa Kelas VII di SD Negeri Singaraja. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1), 89–98.

Wakit, A. (2023). Analisis Kesulitan Siswa dalam Memahami Materi Perkalian Studi Kasus Kesulitan Siswa Kelas IV SD. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(1), 80–87.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Yudo Dwiyono, H. K. T. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Perkalian Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 019 Samarinda Ulu. BORNEO Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur, 1, 175–190.

Published

2023-11-30

How to Cite

Sihombing, J. M. ., Syahrial, S., & Manurung, U. S. . (2023). Kesulitan Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1003-1016. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177

URN