Penerapan Model Problem Based Learning Bebantuan Media Pakapati untuk Meningkatkan Hasil Belajar

Authors

  • Mohamad Amhar Universitas Sanata Dharma, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia
  • Rohandi Rohandi Universitas Sanata Dharma, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia
  • Monica Chandra Wahyu Sekolah Dasar Kanisius Gayam I, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1244

Abstract

The research background is the low student learning outcomes in mathematics, especially in cube root material. This type of research is classroom action research (CAR) which aims to investigate the application of the Problem Based Learning (PBL) model with the help of Pakapati media in improving student learning outcomes. The PBL method is used as a learning approach that emphasizes problem solving and developing critical thinking skills, while Pakapati media is used as an interactive tool to support active learning. This research was conducted through two cycles of CAR. The research subjects were fifth grade students at Kanisius Gayam I Elementary School Yogyakarta, which consisted of 30 students. Data collection was carried out by interviews, observations and tests. Data analysis techniques used are quantitative and qualitative. The results of the study show that the application of the PBL model with the help of Pakapati media can improve student learning outcomes. This can be shown from the increase in student learning outcomes starting from the pre-cycle stage to cycle 2 where in the pre-cycle the percentage of students who achieve scores above the Minimum Completeness Criteria (KKM) is 30%, in cycle I it becomes 40%, and 60% in cycle II.

References

Amir, M. T. 2015. Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Prenadamedia Group.

Anjarsari, E et al. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon pada Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40-50. https://doi.org/10.26594/jmpm.v5i2.2084.

Arsyad, A (2015) Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Atmasari, W. (2020). Senangnya Belajar Akar Pangkat Tiga Dengan Pakapati. Diakes dari https://radarsemarang.jawapos.com/artikel/untukmu-guruku/2020/03/07/senangnya-belajar-akar-pangkat-tiga-dengan-pakapati/

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Diunduh dari https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpcontent/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf pada 13 Juni 2023.

Eismawati, E et al. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 71-78. https://doi.org/10.26486/jm.v3i2.694.

Hamidah, H. (2021). Upaya Meningkatkan kemampuan berbicara melalui Penggunaan Kartu Bergambar di Kelompok B Taman Kanak-kanak Negeri I Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 3(1), 170-177.

Halimah, L., & Marwati, I. (2022). Project Based Learning Untuk Pembelajaran Abad 21. Bandung: PT. Rafika Aditama.

Hanifah, N. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Jenah, R et al. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning Secara Daring Pada Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 6(2), 178-184. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss2/680.

Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27-34. https://doi.org/10.18592/ALADZKAPGMI.V9I1.3011.

Kotto, M. A., Babys, U., & Gella, N. J. M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Melalui Model PBL (Problem Based Learning). Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 5(1), 24-27. https://doi.org/10.24246/juses.v5i1p24-27.

Magdalena, I et al. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 pagi. EDISI, 3(2), 312-325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi/article/view/1373/958.

Mahardika, A. I et al. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275-281. https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817.

Malmia, W et al. (2019). Problem-Based Learning as an Effort to Improve Student Learning Outcomes. Int. J. Sci. Technol. Res, 8(9), 1140-1143.

Mardiana, T., & Purwandari, S. (2018). Pengembangan Desain Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Matematika SD untuk Tipe Kecerdasan Interpersonal, Naturalis, dan Logika. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(2), 126-142. https://doi.org/10.30651/must.v3i2.1646.

Ningsih, S. K et al. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 44-48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48.

OECD. 2019. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework PISA. Paris: OECD Publishing.

Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Rulyansah, A., & Wardana, L. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Kompetensi 4K Anies Baswedan dan Multiple Intelligences. Jurnal Basicedu, 4(4), 1236-1245. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.539.

Subiarto, S. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 587-606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252.

Suci, E. R. M., Japar, M., & Mardiana, T. (2021). Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Kusa Apati Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 27(1), 8-15. http://doi.org/10.24114/jpbp.v27i1.18211.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Utami, M. T. (2019). Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP-UKSW).

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Wulandari, R., & Mawarni, T. (2019). Arpanggalawar (Akar Pangkat Tiga Kelelawar) Sebagai Alat Peraga Inovatif dalam Pembelajaran Matematika di SD. http://hdl.handle.net/11617/11051.

Published

2023-11-30

How to Cite

Amhar, M., Rohandi, R., & Wahyu, M. C. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Bebantuan Media Pakapati untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 791-808. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1244

URN