Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika

Authors

  • Subiarto Subiarto Sekolah Dasar Negeri 1 Kendaga, Banjarnegara, Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252

Abstract

The research objective was to improve critical thinking skills and mathematics learning outcomes through the use of Pakar Pati (Pohon Akar Pangkat Tiga) media of fifth grade students of SD Negeri 1 Kendaga. The research subjects in the study were 25 fifth grade students at SD Negeri 1 Kendaga. The method used in this research was classroom action research, by performing two actions in two cycles. Each cycle had four stages of activity, namely planning, implementation, observation and reflection. The results of this study indicated that the use of cube root tree media (Pakar Pati) can improve critical thinking skills in learning mathematics for fifth grade students of SD Negeri 1 Kendaga. Students' ability to formulate problems, collect data, analyze, ask and answer questions, make observations and provide conclusions increases. Learning outcomes increased in the ability to solve problems and understand the cube root material.

References

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Deswani. (2009). Proses Keperawatan dan Berpikir Kritis. Jakarta: Salemba Medika.

Dimyati. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud.

Djamarah. (2002). Strategi Belajar mengajar. Jakarta : Rineka Cipta

Hamalik, O. ( 2002). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah. (2005). Strategi Penerapan Alat Peraga di Sekolah. Semarang: Alat Peraga Pendidikan.

Harsanto. (2005). Melatih Anak Berpikir Analitis Kritis dan Kreatif. Jakarta: Grasindo.

Iakovos, T. (2011). Critical and Creative Thinking in the English Language Classroom. International Journal of Humanities and Social Science.Vol 1, No 8.

Iskandar. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Pers.

Kowiyah. (2012). Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Dasar, 3 (5): 175-179.

Lambertus. (2009). Pentingnya Melatih Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika di SD. Forum Kependidikan, 28(2): 136-142.

Muhsetyo. (2007). Pembelajaran Matematika di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nasution. (2005). Penerapan Alat Peraga di Sekolah. Bandung : Rosdakarya

Purwanto, N. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Rahmi, F. (2020). Penggunaan Media “Layar Putar” pada Pembelajaran Tematik Siswa Tuna Rungu. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(1), 75–92. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i1.130

Rosidah, F. (2020). Teknik Showing Berbantuan Multi Media Kreatif untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Narasi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(1), 169–192. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i1.161

Roestiyah, N.K. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Shadiq, F. (2009). Pemecahan Masalah, Penalaran dan Komunikasi. Diklat Instruktur/ Pengembangan Matematika SMA Jenjang Dasar. Yogyakarta: Pusat Pengembangan Guru Matematika.

Sudjana, N. (2004). CBSA dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru

Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung Remaja Rosda Karya.

Published

2021-07-30

How to Cite

Subiarto, S. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 587-606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252

URN