Dekonstruksi Nilai Karakter Sastra Anak Berjenis Fabel dalam Buku Tematik Kelas II Tema Kebersamaan

Authors

  • Yenicke Bara Nurdyana Unit Pelaksana Teknis Dinas Sekolah Dasar Negeri Tunjung 1 Burneh, Bangkalan, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.655

Abstract

This study was conducted to analyze the value of character education in the fable story at the second grade thematic student book with the theme Kebersamaan and to describe the result deconstruction of the character education values in the student’s book fable story. The type of research is library research. The research was conducted on textbooks of second grade thematic teaching material. The goal is analyzing the contents of the book. The indicators are used to determine the contents of the book, and the final goal is to know the result of the analysis the contents of the book. The result of the research is that children’s literature at the second grade thematic student books with the theme Kebersamaan contains the value of character education, has a dominant text and a reversal of the dominant text which shows the existence of marginalized moral messages.

References

Firmansyah, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran PJBL-Steam Menggunakan Media Video Camtasia untuk Meningkatkan Literasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 120 Berru, Soppeng. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 499-518.

Kamaluddin, A. (2019). Nilai-nilai Pendidikan Karakter Perspektif Pendidikan Islam dalam Buku The Subtle Art of Not Giving a Fuck Karya Mark Manson. Skripsi. Prodi Pendidikan Agama Islam Jurusan Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universiras Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Kurniawati, E., & Sunarso, S. (2019). Forming Students’ Character through School Culture in Senior High School Taruna Nusantara Magelang. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 7(1), 141-162. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v7i1.298

Malik, H. (2020). Pengembangan Karakter Melalui Pendekatan Terpadu untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 435-472. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.136

Mohd Yusoff, M. Z., Hamzah, A., Fajri, I., ZA, T., & Yusuf, S. M. (2022). The Effect of Spiritual and Social Norm in Moral Judgement. International Journal of Adolescence and Youth, 27(1), 555–568. https://doi.org/10.1080/02673843.2022.2156799

Nuranifah, N., Harun, C., & Usman, N. (2022). Management of Strengthening Islamic Character Education in Senior High School. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 10(3), 629-638. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v10i3.659

Nurgiyantoro, B. (2004). Sastra Anak: Persoalan Genre. Humaniora, 16(2), 107-122.

Nurhafidhah, N., Hasby, H., & Alvina, S. (2021). The Analysis of Student Character Values in the Use of Secondary Metabolic Utilization Lab Module. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 9(1), 179-188. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v9i1.484

Prananta, Y. R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Abad 21 Berbasis Media Penanaman Karakter Bertema Nilai-Nilai Pancasila dan Sadar Konstitusi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 375-398. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.213

Purnomosidi, dkk. (2017). Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013, Tema 7 Kebersamaan, Buku siswa SD/MI Kelas II. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Putri Arifiani, D. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Buku Halo Balita Karya Eka Wardhana (Kajian Sastra Anak). Skripsi. Bangkalan.

Ruisah, R. (2018). Hegemoni Oposisi Biner Dalam Konten Forum Diskusi E-Learning. Buletin Al-Turas, 24(2), 257-274.

Wiradharma, G. (2020). Dekonstruksi Cerita Rakyat Indonesia Dalam Iklan Televisi. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(2), 137. https://doi.org/10.31445/jskm.2020.3296.

Yahya, U. (2015). Konsep Pendidikan Anak Usia Sekolah Dasar (6-12) Tahun Di Lingkungan Keluarga Menurut Pendidikan Islam. Jurnal Islamika, 15(2), 227–244.

Yahya, U. (2015). Konsep pendidikan anak usia sekolah dasar (6-12) tahun di lingkungan keluarga menurut pendidikan Islam. Islamika: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 15(2), 227-224. https://doi.org/10.32939/islamika.v15i2.50.

Published

2023-11-30

How to Cite

Nurdyana, Y. B. (2023). Dekonstruksi Nilai Karakter Sastra Anak Berjenis Fabel dalam Buku Tematik Kelas II Tema Kebersamaan. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 911-928. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.655

URN