Pengembangan Smart App Creator untuk Meningkatkan Literasi Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar

Authors

  • Nur Arif MS Sekolah Dasar Negeri Percontohan PAM Kota Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.697

Abstract

The reading literacy ability of the fifth grade PAM Pilot State Elementary School students is low because their willingness to read is also low. This study aims to develop learning media to increase students' reading interest. The media developed is the Smart App Creator which contains material on cultural diversity in South Sulawesi Province. This research is for the fifth grade students of the PAM Pilot State Elementary School for the 2020/2021 academic year. This research method is the Research and Development research method referring to the ADDIE development model (analyze, design, development, implementation, evaluation). The results obtained from the response questionnaire are 6 students or 21.43% good category, and 22 students or 78.57% very good category. Students gave a positive response to the Smart App Creator learning media in social studies subjects. The results of the literacy improvement test are 10 students or 35.71% with a score of 100, 5 students or 17.86% with a score of 90, and 13 students or 46,43% with a score of 80. From these results, it can be seen that there is an increase in the literacy of class students. V PAM Pilot State Elementary School uses the Smart App Creator learning media in social studies subjects

References

Arikunto S. (2012). Dasar-Dasar Pendidikan Edisi 2. Bumi Aksara.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design –The ADDIE Approach. New York: Springer.

Budyastomo, A. W. (2020). Gim Edukasional untuk Pengenalan Tata Surya. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 10 (2),55-66. https://doi.org/10.26594/teknologi.v10i2.1955

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Hamalik, O. (1994). Media Pendidikan. Citra Aditya Bakti

https://www.neicytekno.net/2020/11/smart-apps-creator.html. Kelebihan dan Kekurangan Smart Apps Creator+Persiapan Pembuatan Media Pembelajaran. Diakses 15 Februari 2021.

Kemdikbud. (2018). Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin Meluas Saatnya Tingkatkan Kualitas. dihttps://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/12/hasil-pisa-indonesia-2018-akses-makin-meluas-saatnya-tingkatkan-kualitas. Diakses 15 Februari 2021

Kusumaningpuri, A. R. . (2023). Implementasi Video Dongeng Berbasis Kearifan Lokal pada Kemampuan Literasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 479-496. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.670

Muttaqin, H.P.S., Sariyasa, & Suarni, N. K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Perkembangbiakan Hewan untuk Siswa Kelas VI SD. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11 (1),1-15. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i1.613

Permatasari, N. (2022). Identifikasi Kompetensi Literasi Sains Peserta Didik pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SMP Negeri 43 Rejang Lebong. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 23-46. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.799

Purwanto, N. (2013). Prinsip-Prinsip dan Evaluasi Pengajaran. Remaja Rosda Karya.

Rachmah, H. (2014). Pengembangan Profesi Pendidikan IPS. Alfabeta.

Rahmani, R., Mustadi, A., Maulidar, M., & Senen, A. (2021). The Development of Teaching Materials Based on Context and Creativity to Increase Students Scientific Literacy. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 9(2), 345-364. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v9i2.506

Sri Handayani, W. (2022). Penggunaan Padlet dalam Mereviu Buku untuk Meningkatkan Literasi Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 499-520. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.700

Sudjana, N & Rivai, A. (2007). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.

Susanto, A. (2012). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sutejo., Fadrial, Y. E. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator di SMK Negeri 2 Pinggir. Jurnal of Computer Science Community Service, 1 (2), 45-52. https://doi.org/10.31849/jcoscis.v1i2.7215

Trianto. (2012). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Published

2023-11-30

How to Cite

Arif MS, N. (2023). Pengembangan Smart App Creator untuk Meningkatkan Literasi Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 809-828. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.697

URN