Permainan Moncer untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI Sekolah Dasar

Authors

  • Tutuk Nuryati Sekolah Dasar Negeri Bancamara III, Sumenep, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.829

Abstract

The learning outcomes of class VI students at SDN Bancamara III regarding Natural Appearance and Social Conditions of Neighboring Countries still do not meet the KKM set by the school. Of the 21 students, only 2 students could meet the KKM while the others could not meet the KKM, the cause was the lack of motivation of students in participating in learning. Students feel bored when studying indoors. Students have difficulty understanding social studies material because the majority of it is material that needs to be memorized. This research uses the PTK method which consists of two cycles. Each cycle consists of four steps, namely planning, implementation, observation and reflection. The aim of this research is to describe the use of the MONCER (Smart Monopoly) game media on Natural and Social Appearance material from neighboring countries for class VI students at SDN Bancamara III, Dungkek District, Sumenep Regency. From the results of data analysis, it was found that student learning outcomes increased from an average of 38.09% classical completeness in cycle I to 90.47% in cycle II. Based on the data obtained, it can be concluded that the use of MONCER game media can improve student learning outcomes.

References

Akbar, S., & Hasby, H. (2019). The Profile of Student Analytical Skills through Hypothetical Learning Trajectory on Colligative Properties Lesson. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 7(3), 455-468. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v7i3.307

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bima Aksara.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers. Edition.Victoria: Deakin University.

Bijanti, B. (2023). Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Aktivitas dan Pemahaman Tentang Masa Penjajahan Belanda di Indonesia. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 71–92. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1055

Budiyanto, B. (2021). Bingkai Pecahan Berbasis MIKIR untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Pemahaman Konsep Penjumlahan Pecahan di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 225–240. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.219

Kemp dan Dayton. (1985:28). dalam kutipan Arsyad (2002) Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Garfindo Perasada.

Masria, A. (2021). Pengaruh Model Snowball Throwing Dan Minat Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 547–566. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.377

Prayitno. (2018). Halantas Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Tertib Berlalu lintas. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), 2580–2586. https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/72/84

Prayogo, B. A., Murtini, T., & Sukarjo. (2017). Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Joyful Learning Journal, 6(Vol 6 No 4 (2017): Joyful Learning Journal), 228–234. https://doi.org/10.15294/JLJ.V6I4.18864

Akbar, S., & Hasby, H. (2019). The Profile of Student Analytical Skills through Hypothetical Learning Trajectory on Colligative Properties Lesson. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 7(3), 455-468. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v7i3.307

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bima Aksara.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers. Edition.Victoria: Deakin University.

Bijanti, B. (2023). Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Aktivitas dan Pemahaman Tentang Masa Penjajahan Belanda di Indonesia. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 71–92. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1055

Budiyanto, B. (2021). Bingkai Pecahan Berbasis MIKIR untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Pemahaman Konsep Penjumlahan Pecahan di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 225–240. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.219

Damopolii, I., Keley, U., Rianjani, D., Nunaki, J., Nusantari, E., & Kandowangko, N. (2020). Potential of Inquiry-Based Learning to Train Student's Metacognitive and Science Process Skill. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 8(1), 83-98. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v8i1.351

Kemp dan Dayton. (1985:28). dalam kutipan Arsyad (2002) Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Garfindo Perasada.

Masria, A. (2021). Pengaruh Model Snowball Throwing Dan Minat Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 547–566. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.377

Prayitno. (2018). Halantas Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Tertib Berlalu lintas. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), 2580–2586. https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/72/84

Prayogo, B. A., Murtini, T., & Sukarjo. (2017). Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Joyful Learning Journal, 6(Vol 6 No 4 (2017): Joyful Learning Journal), 228–234. https://doi.org/10.15294/JLJ.V6I4.18864

Sudjana, N. & Ahmad, R. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo Nurjanah.

Suciati, S., Septiana, I., & Untari, M. F. A. (2015). Penerapan Media Monosa (Monopoli Bahasa) Berbasis Kemandirian Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 175–188. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v2i2.1328

Sudjana, N. & Ahmad, R. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo Nurjanah.

Published

2023-11-30

How to Cite

Nuryati, T. (2023). Permainan Moncer untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1031-1052. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.829

URN