Pengembangan Media SH POP untuk Meningkatkan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Winarni Winarni Sekolah Dasar Islam Terpadu Izzatul Islam Getasan, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.833

Abstract

This study aims to test the feasibility of SH POP media in improving the literacy skills of elementary school students. This type of research is development research referring to the opinion of Borg & Gall. The design of the development of this learning device includes 10 steps, namely (1) preliminary research and information collection; (2) planning; (3) product draft development; (4) initial trial; (5) revise the results of the limited trial; (6) field trials; (7) refinement of the product from field trials; (8) operational field trials; (9) final product refinement, and (10) dissemination. The research subjects were students of class IIID SDIT Izzatul Islam Getasan Kab. Semarang. Data collection techniques used are questionnaires and tests. The data analysis technique uses Miles & Hubberman interactive analysis. The results showed that the feasibility of the SH POP media showed a validity score of 91, a practicality score of 91, and an effectiveness score of 86. This proves that the SH POP media is feasible to improve the literacy skills of elementary school students.

References

Albuni, H. (2022). Meningkatkan Literasi Tulis Siswa dengan Media KB Sebagai Upaya Mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 145-160. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.646

Borg, W.R., Gall, M.D., & Gall. J.P. (2003). Educational Research: An Introduction (7th). New York: Pearson Education. Inc.

Handayani, T. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 737-756. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.343

Haryanti, D.H. (2017). Model Problem Based Learning Membangun Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2),57-63. https://core.ac.uk/download/pdf/228882753.pdf

Indriasih,A., Sumaji, S., dan Badjuri, B. (2020). Pengembangan E-Comic sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini. Jurnal Refleksi Edukatika. 10(2), 154-162. https://www.jurnal.umk.ac.id/index.php/RE/article/view/4228/2120

Kartini. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi melalui Penggunaan Media Gambar dan Glosarium Diksi Peserta Didik SMPN 6 Bontang. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar. 5(2), 331-352. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.177

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–33. https://doi.org/http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/anida/article/view/310/293

Mboka, I., Hajar, S., Nasir, Q.A.. (2021). Pengembangan Bahan Literasi Berbasis Kearifan Lokal di Madrasah Ibtidayah Negeri 1 Timor Tengah Selatan (TTS). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 1(1), 30-37. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/PKM/issue/view/55

Nafrin, I.A. & Hudaidah. (2021). Perkembangan Pendidikan Indonesia di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan,3(2), 456–462. : https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.324

Santyasa, I Wayan. (2007). Landasan Konseptual Media Pembelajaran. UPG.

Sari, P.A.P. (2020). Hubungan Literasi Baca Tulis dan Minat Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal for Lesson and Learning Studies. 3(1), 141-152. http://dx.doi.org/10.23887/jlls.v3i1.24324.g14714

Subiarto. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar. 5(2), 587-606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252

Vidhyanti, R. T. dan Agustin, S.A. (2020). Perancangan Seri Buku Pengembangan Kemampuan Literasi Bertema Jelajah Indonesia untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas 4. Jurnal Sains dan Seni ITS. 9(2), F197-F203. http://dx.doi.org/10.12962/j23373520.v9i2.59066

Published

2022-11-30

How to Cite

Winarni, W. (2022). Pengembangan Media SH POP untuk Meningkatkan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(3), 873-892. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.833

URN