Game Floating City Islands untuk Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan dan Minat Belajar Matematika pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.844Abstract
This study aims to describe the effectiveness of using the "Floathing City Islands Game" in learning mathematics during the Distance Learning (PJJ) period to increase knowledge competence and interest in learning mathematics. The method used in this paper is descriptive quantitative research. The subjects in this study were 32 class VIII C students of SMPN 1 Tempuran who studied through online PJJ. The learning innovations that are made contain a recreative element, namely an educational game that is given “Floathing City Islands”. In games based on material or math questions for preparation for the Year End Assessment (PAT). The game was developed using the Articulate Storyline 3 application. The results showed that (a) “Floating City Islands” can be applied to meaningful and fun mathematics learning during PJJ or BDR. (b) This game is effective for increasing students' knowledge competence and learning interest.
References
Ariyadi, Wijaya. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Graha Ilmu.
Ariyadi, Wijaya. (2017). Kajian Matematika Sekolah Menengah. UNY Press.
Chatib, Munif. (2013). Gurunya Manusia Menjadikan Semua Anak Istimewa dan Semua Anak Juara. Kaifa.
Djadir, dkk. (2016). Sumber Belajar Penunjang PLPG 2016 Mata Pelajaran/ Paket Keahlian Matematika: Piranti Dalam Geometri Ruang. Kemendikbud.
Fatimah C., Putri M., Intan M, Nicky Dwi P. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Berbasis Daring. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 120-126. https://doi.org/10.33365/jm.v3i2.1310
Jones, Joan, Cohen. (2012). Visualizing Elementary and Middle School Mathematics Methods. Wiley.
Martin, W., Gary. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM.
Pitadjeng. (2015). Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Graha Ilmu.
Priyani, N. E. (2021). Pengembangan Modul Etnomatematika Berbasis Budaya Dayak dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Joyfull Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 109-124. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.226
Rahma, R., & Nurhayati, N. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Game Edukasi Pada Pembelajaran Matematika. JEMAS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 2(1), 38 - 41. Retrieved from www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jemas/article/view/425
Reys, Robert, E, dkk. (2009). Helping Children Learning Mathematics 9 Th Edition. United States: John Wiley & Sons.
Sa’adun, Akbar. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Rosdakarya.
Subiarto, S. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 587-606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252
Sutrisno, H. (2020). Pengembangan Game Edukasi Android Mat Croco Berorientasi pada Penalaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 409-434. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.134
Van De Walle, John, dkk. (2008). Matematika Sekolah Dasar dan Menengah. Erlangga.
Wahyudin, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Persamaan Kuadrat melalui Android untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), 55-66. Diambil dari https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/61
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.