Pengembangan LKPD IPS Berbasis Model Kooperatif Terpadu Membaca dan Menulis untuk Meningkatkan Literasi Siswa

Authors

  • Eko Prasetyo Utomo Sekolah Menengah Pertama Negeri Model Terpadu Bojonegoro, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.853

Abstract

The purpose of this study was to describe the process and results of the development of IPS worksheets based on integrated cooperative reading and writing models and the effectiveness of these products in increasing literacy in social studies learning. This research is a Research and Development type with the ADDIE model which was conducted at the Bojonegoro Integrated Model Public Middle School. Product development results are tested through formative evaluation which includes validation tests of social studies material experts, expert validation tests of social studies learning media, individual, small group, and field trials. The product of the development results is in the form of social worksheets based on integrated cooperative reading and writing models. The feasibility results of the validation test by social studies material experts and social studies learning media experts are included in the very feasible category. The results of individual, small group and field trials were included in the very feasible category. The product effectiveness test results using the t-test show that the use of this product can increase student literacy. The overall results of the formative evaluation showed that the product resulting from this development is very suitable for use in social studies learning.

References

Anggreini, C., & Waspada, I. (2020). Kajian Literasi Ekonomi Siswa Sekolah Menengah Atas Al- Amanah Ciwidey. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 2(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v2i1.2731

Awatik. (2019). Pembelajaran dengan Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam Meningkatkan Kemampuan Menemukan Pokok Pikiran. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 56-68.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. Springer.

Delviani, D., Djuanda, D., & Hanifah, N. (2016). Penerapan Model Kooperatif Tipe CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Berbantuan Media Puzzle Kalimat untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak dalam Menentukan Pikiran Pokok. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 91-100.

Elfina, S., & Sylvia, I. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi di SMA Negeri 1 Payakumbuh. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 27-34.

Kanserina, D. (2015). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha. Jurnal Pendidikan Ekonomi,5(1). http://dx.doi.org/10.23887/jjpe.v5i1.5213

Mahmuda, I., & Fajarini, A. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMP. Heritage: Journal of Social Studies, 1(2), 199-218.

Niliawati, L., Hermawan, R., & Riyadi, A.R. (2018). Penerapan Metode CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 23-34.

Nurhidayah, I., Mulyasari1, E., & Robandi, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 42-51.

Pertiwi, W.J., Solfarina., & Langitasari, I. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnosains pada Konsep Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15(1) 2021, 2717 – 2730.

Risyida, N., Suryana, Y., & Hodidjah. (2018). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Cooperative Integrated Reading Composition untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5( 4), 37-47.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Remaja. Rosdakarya.

Sulistyawati1, S., Arcana, I Nyoman., &Trisniawati. (2020).Pengembangan LKPD Berbasis Hots dan Ajaran Ki Hadjar Dewantara pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SD. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(1), 983-997.

Onis, F. N., Hariani, L. S., & Indawati, N. (2018). Pola Konsumsi: Literasi Ekonomi, Status Sosial Orang Tua dan Teman Sebaya. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.21067/jrpe.v3i1. 3809

Widodo, S. (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Lingkungan Sekitar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 189-2014.

Published

2022-11-30

How to Cite

Utomo, E. P. . (2022). Pengembangan LKPD IPS Berbasis Model Kooperatif Terpadu Membaca dan Menulis untuk Meningkatkan Literasi Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(3), 847-860. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.853

URN