Meningkatkan Literasi Berbahasa Indonesia Siswa Melalui Penggunaan Media CD Interaktif
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i3.895Abstract
The purpose of this research is to find out the increase in students' Indonesian literacy through the use of interactive CD media in 6th grade elementary school students. The research method is classroom action research. Collecting data using observation techniques, tests, and interviews. The results of the study show that learning using interactive CD media can increase the activity and literacy skills in Indonesian for 6th graders of Pakaan Dajah Elementary School. Indonesian language literacy skills in students have increased, we can see from the average score of students. In the initial conditions the average value was 40, in cycle I it increased to 60, and in cycle II it increased to 85. It can conclused that the application of Interactive CD media is quite significant in improve literacy skills in Indonesian for grade 6 students at SDN Pakaan Dajah.
References
Ahmad, F., Sukaya, &Hadi, A. (2015).Hubungan Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Siswa Kelas X Jurusan Teknik Audio Video di SMKN 2 Solok. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika & Informatika 3(1), 121-131.
Anasari, T. (2009). Membuat Media Pembelajaran Pembuatan Blog Berbasis
Arisandi, Y. (2021). Model Pembelajaran Rolex Berbantuan Media Boneter Meningkatkan Keaktifan dan Keterampilan Berbicara Teks Descriptive . Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 399-420. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.247
Binuko, H. (2010). Pengembangan cd interaktif bimbingan belajar pada siswa kelas VII di SMPN 5 Sleman. Skripsi tidak diterbitkan. FIP UNY.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Rineka
Hamalik,O. (2008). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara.
Hardjito. (2015). Peran Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Ditinjau dari Persepektif Pendidikan Progresif. Jurnal Teknodik,8(14), 203.
Khoimah, S. (2020). Peningkatan Kreativitas Dan Literasi Digital Peserta Didik Melalui Metode Resitasi Dalam Pembuatan Film Pendek Sejarah. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(3), 677-692. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i3.138
Mardani, A & Tjendrowasono, T.I. (2012). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi untuk Sekolah Menengah Kejuruan Kelas XI. Journal Speed–Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 4(2), 46-51.
Multimedia Pada SMK Negeri 1 Gondang Sragen. Journal Speed – Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 1(3), 58-66.
Patimah, S., & Tabrani ZA. (2018). Counting Methodology on Educational Return Investment. Advanced Science Letters, 24(10), 7087–7089. https://doi.org/10.1166/asl.2018.12414
Pudji Astutik, P. (2018). Pembelajaran dengan Memanfaatkan Media Sampah untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 415-432. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/85
Rizqoh, A. (2019). Penerapan Media Amazing Topeng Malang untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Keterampilan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV SDN 2 Girimoyo, Malang. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 341-358. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/93
Saliman, Anik Widiastuti, dan Supardi. (2016). “Perbedaan Kesiapan Guru IPS SMP Kabupaten Sleman dalam Implementasi Pembelajaran IPS Berbasis Kurikulum 2013”. JIPSINDO, 2(3), 105.
Siswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421-442. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.259
Supriyati (2021).“Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 356.
Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.